• TESTFIETS RESERVEREN KLIK HIER!

    WES_WB_testfiets_klik-hier_V3

De aankoop van een E-mountainbike!

Bij de aankoop van een geschikte e-mountainbike komen er een aantal belangrijke aspecten om de hoek. Om een goed en gedegen advies uit te kunnen brengen, moeten wij weten welk type fietser u bent, waar u (hoofdzakelijk) fietst, welke eisen u aan uw materiaal stelt en welk budget u in gedachten heeft. Tijdens een eerste gesprek bespreken wij deze zaken uitgebreid met u .

Nadat we uw wensen en eisen in kaart hebben gebracht, zullen wij u de verschillen tussen de diverse type fietsen (fully of hardtail) en modellen verklaren en toelichten wat deze verschillen voor u in de praktijk betekenen.

Op het moment dat u een (voorlopige) keuze heeft weten te maken dan zullen wij een vrijblijvend prijsvoorstel voor u op papier zetten. In dit voorstel zal er natuurlijk ook rekening worden gehouden met uw wensen voor wat betreft eventuele accessoires.

Nadat u, naar aanleiding van ons voorstel, uw definitieve keuze heeft gemaakt, zetten wij de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ en maken wij concrete afspraken met u voor wat betreft de definitieve invulling van het accessoires pakket, de frame-maat en de leverdatum.

 

VRIJBLIJVEND EEN MTB TESTEN?

Keuze uit meer  dan 25 verschillende testfietsen

Wat is een hardtail?

In mountainbikeland wordt veel gesproken in Engelse termen. Zo staat de hardtail, letterlijk, voor harde achterkant. Aan de voorkant wordt de hardtail uitgerust met een (lucht)geveerde voorvork. De hardtail heb je dan ook in vele varianten en uitvoeringen. Voor de beginnende moutainbiker, maar ook voor de ervaren Worldcup wedstrijdrijder. De hardtail heeft de eigenschap dat de kracht direct wordt overgebracht op het achterwiel.

 

Wat is een Fully?

Full-suspension (of ‘Fully’ genoemd) staat voor een mountainbike met vering aan de voor- en achterkant. De full-suspension is een fiets die je meer comfort en controle geeft dan de hardtail. Een wortelpad of een kasseienstrook voelt opeens niet meer als stuiterig maar alsof je over een deken rijdt. In tegenstelling tot de hardtail heb je veel verschillende modellen. We spreken vooral over het verschil van hoeveelheid veerweg (bijv. 120, 140 of 160).  Zo heb je full-suspension fietsen die zich uitermate lenen voor de Nederlandse parcoursen en je hebt de full-suspension fietsen die zich thuis voelen op de ruige technische paden zoals we die tegenkomen in bijvoorbeeld de Belgische Ardennen en de Franse Alpen. Daarnaast heb je ook nog de full-suspension fietsen die geschikt zijn voor de bike-parken waar grote sprongen gemaakt kunnen worden.

Wielmaat 27,5", 29" of 650B?

Jarenlang was 26” de maatstaf. Vandaag de dag is 27’5" en 29” de standaard. De maat 26” is nog maar zeer sporadisch verkrijgbaar. De verschillende wielmaten maken het vaak voor de consument niet altijd makkelijker. Keuzestress…. Wanneer kies je nou voor 27’5 en wanneer voor 29-er?  Lichaamslengte is vaak bepalend voor de wielmaat die je kiest. Ben je klein van stuk dan kies je logischerwijs voor 27’5 om meer speelsheid en wendbaarheid te ervaren. Ben je groot van stuk dan kies je logischerwijs voor een 29-er. Naast lichaamslengte speelt ook persoonlijke voorkeur uiteraard een belangrijke rol.

 

3x9, 2x10, 3x10, 1x11, 2x11, 1x12 of single-speed?

Vandaag de dag is er veel keuze in aandrijving. Tot voor een paar jaar geleden reden we bijna allemaal met 3 bladen aan de voorzijde. Vandaag de dag zijn de meeste fietsen met 2 bladen uitgerust. Daarnaast zijn er al verschillende modellen die nog maar met 1 blad zijn uitgerust. Hierover later meer. Aan de achterkant had je in het begintijdperk van de mountainbike 7 kransjes. Daarna gingen we, door de jaren heen, van 8 ,9 ,10 naar 11 tandwielen.

Sinds 2016 zijn er fietsen met 12 tandwielen achter verkrijgbaar. De meeste mountainbikes worden tegenwoordig standaard nog uitgerust met 11 tandwielen aan de achterkant en 2 bladen aan de voorkant. Het voordeel van met 2 bladen vóór rijden is dat men minder schakelacties maar meer effectieve versnellingen heeft. Vroeger vonden we het nog stoer om te zeggen dat we 30 versnellingen hadden. Terwijl je van de 30 versnellingen eigenlijk maar 14 effectief kon gebruiken. Met de rest kon je vrij weinig omdat de ketting dan te schuin lag.  

Met de komst van 2 bladen vóór ligt de ketting minder schuin en dat betekent dat je bijna de hele range aan versnellingen kunt gebruiken. Deze combi spreekt de meeste mountainbikers aan. Tegenwoordig zijn er ook al mountainbikes met 1x11 en 1x12.  Op bepaalde fietsen wordt dit standaard gemonteerd. Dit betekent, kortweg, dat je nooit meer hoeft na te denken wanneer je vóór moet schakelen en dat je fiets nog lichter wordt. Tenslotte is er nog een groep bikers die single-speed rijdt. Dat houdt in dat je maar met 1 versnelling rijdt. In vlak terrein kan dit prima echter in heuvelachtig terrein wordt dit een lastige opgave.