VRIJBLIJVEND EEN MTB TESTEN?
Vandaag de dag is er veel keuze in aandrijving. Tot voor een paar jaar geleden reden we bijna allemaal met 3 bladen aan de voorzijde. Vandaag de dag zijn de meeste fietsen met 2 bladen uitgerust. Daarnaast zijn er al verschillende modellen die nog maar met 1 blad zijn uitgerust. Hierover later meer. Aan de achterkant had je in het begintijdperk van de mountainbike 7 kransjes. Daarna gingen we, door de jaren heen, van 8 ,9 ,10 naar 11 tandwielen.
Sinds 2016 zijn er fietsen met 12 tandwielen achter verkrijgbaar. De meeste mountainbikes worden tegenwoordig standaard nog uitgerust met 11 tandwielen aan de achterkant en 2 bladen aan de voorkant. Het voordeel van met 2 bladen vóór rijden is dat men minder schakelacties maar meer effectieve versnellingen heeft. Vroeger vonden we het nog stoer om te zeggen dat we 30 versnellingen hadden. Terwijl je van de 30 versnellingen eigenlijk maar 14 effectief kon gebruiken. Met de rest kon je vrij weinig omdat de ketting dan te schuin lag.
Met de komst van 2 bladen vóór ligt de ketting minder schuin en dat betekent dat je bijna de hele range aan versnellingen kunt gebruiken. Deze combi spreekt de meeste mountainbikers aan. Tegenwoordig zijn er ook al mountainbikes met 1x11 en 1x12. Op bepaalde fietsen wordt dit standaard gemonteerd. Dit betekent, kortweg, dat je nooit meer hoeft na te denken wanneer je vóór moet schakelen en dat je fiets nog lichter wordt. Tenslotte is er nog een groep bikers die single-speed rijdt. Dat houdt in dat je maar met 1 versnelling rijdt. In vlak terrein kan dit prima echter in heuvelachtig terrein wordt dit een lastige opgave.